niedziela, 9 września 2012

Miasto na bagnie


Wróćmy jeszcze raz do geografii Nowego Orleanu, jak już wcześniej wspominaliśmy miasto jest w pewnym sensie odgrodzone od kontynentu z każdej strony, na północy jezioro Ponchartrain, na południu rzeka Missisipi, a od wschodu i zachodu bagna. Autostrada wiodąca do miasta od wschodu czy od zachodu jest wybudowana na betonowych palach ponad bagnami (obrazek).





Oryginalna kolonia francuska powstała przy ujściu rzeki Missisipi na najwyżej położonym terenie w okolicy, wraz z rozwojem miasto w pierwszej kolejności rozrastało się wzdłuż rzeki, gdzie teren pozostawał ciągle powyżej poziomu bagien. Wolny obszar szybko się jednak kurczył, Nowy Orlean był już wtedy częścią Stanów Zjednoczonych, a szybki napływ ludności powodował ekspansje miasta na jeszcze nie zamieszkałe bagniste tereny. W celu ich osuszenia wybudowano sieć kanałów, którą dzisiaj poprzecinane jest całe miasto. Ponoć łączna długość nowoorleańskich kanałów tych widocznych i tych pod ziemią przekracza łączną długość kanałów Wenecji. W ten sposób udało się zabudować cały obszar od rzeki na północ do jeziora gdzie ujście ma większość z tych kanałów. Jedynym mankamentem tego rozwiązania jest to, że większa cześć miasta pozostaje poniżej poziomu wód rzeki i jeziora, co w niepomyślnych okolicznościach może doprowadzić do tragedii (patrz Katrina 2005). Kiedy woda w jeziorze podnosi się to zaczyna napierać na miasto. Aby woda nie wdarła się do miasta kanały są zabezpieczone zamykanymi śluzami. Dodatkowo, aby w tym czasie miasto nie zostało zalane przez podnoszące się wody gruntowe na kilku kanałach działają pompy wypompowujące wodę z kanałów do jeziora ponad śluzami  (obrazek). Wzdłuż brzegu jeziora i kanałów wybudowane są wały przeciwpowodziowe i to one zawiodły w 2005. To nie huragan zniszczył miasto, podnosząca się woda w jeziorze i kanałach przerwała wały i wtargnęła do miasta, nie było możliwości już tego powstrzymać, w kilka godzin 80% miasta znalazła się pod wodą. Od 2005 roku cały system wałów został kompletnie przebudowany.     

Kanał, pompy i wylot:

Większy kanał, więcej pomp i większy wylot:

Zamykane wały przeciwpowodziowe i zamknięta śluza na kanale:

Na rysunku poniżej (Wikipedia) można zobaczyć przekrój przez centrum miasta od rzeki do jeziora, to powinno wyjaśnić jak nisko jest usytuowane miasto, miejscami 1-2 metry poniżej poziomu morza (scala w stopach).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz